Naděje I. - 23. 2. 2023, 19.30 hod
Kostel sv. Šimona a Judy
Zahajovací koncert „Terezín 1943“
Program:
Giuseppe Verdi – Requiem
Český filharmonický sbor Brno
Petr Fiala – sbormistr
Tomáš Brauner – dirigent
Helena Fialová – klavír
Jana Sibera – soprán
Jana Sýkorová – alt
Tomáš Černý – tenor
Jozef Benci – bas
Rafael Schächter byl československý hudební skladatel, pianista a dirigent židovského původu, který se aktivně podílel na kulturním životě v terezínském ghettu. Díky neutuchající touze po provozování milované hudby, která ho neopustila ani v tragických chvílích jeho života, vznikla neopakovatelná představení Figarovy svatby, Prodané nevěsty či Requiem Giuseppe Verdiho. V případě Verdiho velkolepého díla se jednalo o největší hudební projekt, který se v Terezíně uskutečnil, a my si v roce 2023 připomínáme 80 let od terezínského provedení. Novodobé reprízy tohoto tematického programu včetně promítání filmu Defiant Requiem proběhly v Terezíně v rámci MHF Pražské jaro a taktéž v Katedrále sv. Víta, však vždy ve verzi symfonické čili za doprovodu orchestru. Na festivalu Věčná naděje představíme historickou rekonstrukci terezínského provedení, které se uskutečnilo šestnáctkrát vždy pouze za doprovodu klavíru. Půjde o emocemi nabitý večer ve svrchovaně profesionálním provedení. Na koncertě se představí jedno z nejlepších evropských sborových těles Český filharmonický sbor Brno (sbormistr Petr Fiala) pod vedením šéfdirigenta FOK Tomáše Braunera. Sólisty večera budou Jana Sibera, Tomáš Černý, Jana Sýkorová a Jozef Benci. Tento koncert se koná ve výročí 210 let od narození Giuseppe Verdiho.
Český filharmonický sbor Brno
Český filharmonický sbor Brno představuje nejen v českém, ale i světovém kontextu absolutní špičku v oboru sborového umění. Dirigenti, orchestry a sólisté, s nimiž sbor doposud spolupracoval, se o něm vyjadřují v superlativech. Odborná kritika pak oceňuje především kompaktní zvuk a širokou škálu výrazových prostředků, jimiž disponuje. Český filharmonický sbor Brno vystupuje na všech prestižních evropských festivalech i významných koncertech a vždy dokáže posluchače uchvátit mimořádným hudebním cítěním.
Sbor se zaměřuje na oratorní, kantátový a operní repertoár. Ročně absolvuje přes devadesát koncertů doma i v zahraničí, spolupracuje s nejlepšími světovými orchestry a dirigenty. Má rozsáhlou diskografii, za své nahrávky získal řadu ocenění, například roku 2007 cenu Echo Klassik za nahrávku motet Antona Brucknera a oratoria Christus Franze Liszta. Ocenění sbírá sbor i na jiných kontinentech; japonský hudebně-kritický časopis Geijutsu Disc Review udělil sboru v září 2011 prestižní ocenění Tokusen za live nahrávku Dvořákova Requiem. Český filharmonický sbor Brno je držitelem ocenění Classic Prague Awards v kategorii „Vokální výkon“ za rok 2019.
Petr Fiala
Za úspěchy Českého filharmonického sboru Brno stojí jeho zakladatel, sbormistr a ředitel Petr Fiala. Vystudoval brněnskou konzervatoř a JAMU (klavír, kompozice, dirigování). Sbormistrovské a dirigentské činnosti se věnuje vedle činnosti pedagogické a kompoziční (je autorem bezmála 200 skladeb) již více než padesát let. Petr Fiala je laureátem řady národních i mezinárodních soutěží, působí jako lektor dirigentských kurzů i jako člen mezinárodních porot. Je zván jako hostující dirigent k našim i zahraničním orchestrům a sborům. Český filharmonický sbor Brno založil roku 1990 a pod jeho vedením se propracoval mezi nejlepší evropská sborová tělesa. V roce 2009 obdržel Petr Fiala za vynikající výsledky ve svém oboru od České biskupské konference Řád Cyrila a Metoděje, v roce 2013 Cenu města Brna v oboru hudba za dlouholetou uměleckou činnost a reprezentaci města Brna a v roce 2016 Cenu Jihomoravského kraje za významnou reprezentaci Jihomoravského kraje v oblasti kultury.
Tomáš Brauner
Tomáš Brauner studoval hru na hoboj a dirigování na pražské Státní konzervatoři, v roce 2005 absolvoval obor dirigování na Hudební fakultě Akademie múzických umění. Následoval studijní pobyt na vídeňské Universität für Musik und darstellende Kunst. Uměleckou dráhu operního dirigenta zahájil v Divadle J. K. Tyla v Plzni, v roce 2008 debutoval ve Státní opeře Praha. V roce 2010 se stal laureátem Mezinárodní dirigentské soutěže Dimitrise Mitropoulose v Athénách. Diriguje v Národním divadle Praha, v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, hostuje na významných domácích festivalech (Dvořákova Praha, Smetanova Litomyšl, Mezinárodní festival Český Krumlov) i festivalech v zahraničí (Bad Kissingen, Festival Richarda Strausse v Garmisch-Partenkirchen). V letech 2013–2018 zastával funkci šéfdirigenta Plzeňské filharmonie. V letech 2014–2018 působil též jako hlavní hostující dirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu v Praze. V letech 2018–2021 byl šéfdirigentem Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně a hlavním hostujícím dirigentem Plzeňské filharmonie. Od sezony 2020/2021 je Tomáš Brauner šéfdirigentem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. V letech 2020–21 během pandemie natočil s FOK např. Dvořákovy Slovanské tance, skladby Karla Husy (včetně Hudby pro Prahu 1968) a klavírní koncerty Sergeje Rachmaninova s Lukášem Vondráčkem.
Jana Sibera
Sopranistka Jana Sibera je sólistkou opery Národního divadla v Praze a stálým hostem Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde roku 2022 vytvořila titulní postavu v opeře Manon Lescaut Julese Masseneta, za niž získala cenu Thálie.
Jana Sibera vystudovala Pražskou státní konzervatoř a Hudební akademii múzických umění v Praze. Patří k nejvyhledávanějším interpretkám sopránového oboru u nás, k jejím stěžejním rolím patří postavy klasického a romantického operního repertoáru: Mozartova Zuzanka (Figarova svatba) a Donna Anna (Don Giovanni), Verdiho Violetta (La traviata) a Gilda (Rigoletto), Donizettiho Lucia (Lucia di Lammermor) či Marie (Dcera pluku), Ofelia Ambroise Thomase (Hamlet), Gounodova Julie (Romeo a Julie), z českého repertoáru Terinka v Dvořákově Jakobínu, ve Smetanových operách Blaženka (Tajemství) a Mařenka (Prodaná nevěsta), titulní role Janáčkovy Lišky Bystroušky. Roli Ofélie úspěšně ztvárnila v Göteborgs Operan ve Švédsku a roli Violetty v Národní irské opeře v Dublinu. Jana Sibera spolupracuje se všemi významnými orchestry v České republice, absolvovala několik turné po Japonsku, Koreji a Číně. Stala se jediným hostem profilového CD Jonase Kaufmanna (Decca – 475 9966).
Jana Sýkorová
Jana Sýkorová debutovala v roce 1996 v menší roli v Rosenkavalieru Richarda Strausse a v následujícím roce jako La Cieca v Ponchielliho Giocondě na jevišti Státní opery Praha, roku 1999 se stala její sólistkou. Na této scéně ztvárnila role v operách Carmen (Bizet), Orlando Furioso (Vivaldi), Čert a Káča (Dvořák), Mignon (Thomas), ve světových premiérách oper Joseph Merrick zvaný Sloní muž (Petitgirard) – v této roli vystoupila i ve francouzské Nice, a ve světových premiérách oper Faidra a Oráč a Smrt Emila Viklického. Od roku 2012 je sólistkou Opery Národního divadla. K jejím profilovým rolím patří též Verdiho Azucena (Trubadúr) a Fenena (Nabucco), Charlotte v Massenetově Wertherovi či Ježibaba (Rusalka). Jako Carmen vystupovala celkem v osmi různých inscenacích a je pokládána za jednu z nejlepších současných představitelek této role. Roku 2007 úspěšně debutovala jako Maddalena (Verdi, Rigoletto) v londýnské Královské opeře Covent Garden, hostovala také ve Walesu, v Berlíně, Nice, Dijonu a Helsinkách. Věnuje se též koncertnímu repertoáru, v repertoáru má sólové party Dvořákova oratoria Svatá Ludmila a jeho Requiem, Janáčkovy Glagolské mše, Mahlerovy symfonie č. 2 a 3 aj. Altové sólo ve Verdiho Requiem zpívala na mnoha festivalech, mj. též v Rheingau v Německu.
Tomáš Černý
Tenorista Tomáš Černý je držitelem ceny Thálie 2000 za roli Su-Čonga v Lehárově Zemi úsměvů a ceny Libuška festivalu Opera 2005 za ztvárnění Edgarda v Donizettiho Lucii di Lammermoor. V zahraničí je považován za specialistu na český, zejména Dvořákův koncertní repertoár; nahrávka Dvořákova Requiem (ArcoDiva) získala v roce 2011 prestižní japonské ocenění. Hostoval jako Laca Klemeň v Janáčkově Její pastorkyni ve Státním divadle Stuttgart, roku 2010 jako Princ v Dvořákově Rusalce v Opeře v Curychu a 2013 ve Státním divadle v Norimberku, v roli Borise v Janáčkově Kátě Kabanové hostoval v letech 2009 a 2010 v Basileji. K profilovým rolím Tomáše Černého patří don José v Bizetově Carmen, v Pucciniho operách Cavaradossi (Tosca), Rodolfo (La bohème) a Pinkerton (Madama Butterfly), Radames ve Verdiho Aidě či Hoffmann v Offenbachových Hoffmannových povídkách, z českého repertoáru kromě jmenovaných také Jeník v Prodané nevěstě. Tomáš Černý vystoupil na předních mezinárodních pódiích, od tokijské Oji Hall přes většinu evropských zemí až po Palacio de Bellas Artes v Mexico City. Je častým hostem prestižních domácích i zahraničních festivalů i operních scén (Národní divadlo a Státní opera v Praze, Komische Oper Berlin, Staatstheater Wiesbaden, Slovenské národné divadlo v Bratislavě ad.) a spolupracoval s mnoha renomovanými dirigenty.
Jozef Benci
Slovenský basista Jozef Benci absolvoval Konzervatoř a Vysokou školu múzických umění v Bratislavě pod vedením Sergeje Kopčáka. Od roku 2007 pravidelně vystupuje jako sólista Opery SND v Bratislavě a Národního divadla v Praze, s Českou filharmonií, Slovenskou filharmonií i Filharmonií Brno. K jeho nejvýraznějším rolím patří Collin v Pucciniho Bohémě, Vodník ve Dvořákově Rusalce, Ferrando ve Verdiho Trubadúrovi, Sarastro v Mozartově Kouzelné flétně, Mefisto v Gounodově Faustovi nebo Lucifer v Dvořákově opeře Čert a Káča. Roku 2011 se v Londýně podílel na koncertním provedení Smetanovy Prodané nevěsty v roli Kecala pod taktovkou Jiřího Bělohlávka.
Významné je jeho koncertní působení v basových partech děl Janáčka (Glagolská mše), Dvořáka (Stabat Mater, Requiem, Svatá Ludmila) nebo Verdiho (Requiem). Kromě na domácích pódiích vystoupil v Lucembursku, Francii, Rumunsku, Itálii, Rakousku, Polsku a Německu. Na podzim 2022 se účastnil v roli Krále Hydraota produkce Dvořákovy opery Armida v rámci festivalu v irském Wexfordu.
Helena Fialová
Klavíristka Helena Fialová vystudovala hru na klavír na konzervatoři v Brně, později na Janáčkově akademii múzických umění. V roce 1998 získala 2. cenu v soutěži JAMU o stipendium firmy Yamaha. V roce 1999 získala 3. cenu na mezinárodní klavírní soutěži „Beethovenův Hradec“, kde jí byly současně uděleny i dvě další ceny. Spolupracuje s předními instrumentalisty i operními pěvci. Působí jako pedagog klavírní hry na brněnské konzervatoři, současně zastává funkci korepetitorky Českého filharmonického sboru Brno.