Logo - Věčná naděje VSTUPENKY
English

Když je člověk svůj, nemá co ztratit

31. 8. 2020

Mladá dirigentka Jana Mimrová bude řídit zahajovací koncert Věčné naděje

Své prostřední jméno má po patronce hudby. Ale nejen to předurčilo dráhu šestadvacetileté dirigentky Jany Cecilie Mimrové. Narodila se v České Třebové, kde vyrostla v hudebním prostředí– otec je houslista a dirigent, maminka pianistka, oba též její pedagogové. Jak tvrdí, odnepaměti to s ní šilo, sotva se někde ozvala hudba. Od čtyř let se věnovala intenzivně hře na klavír a baletu. „Rodiče mě jako malou často brali na symfonické koncerty, na Smetanovu Litomyšl nebo do Brna, a tam jsem začala koketovat s myšlenkou, že bych mohla dělat tu úžasnou hudbu z pozice dirigenta,“ říká Jana.

Od dirigování ji neodrazovali, naopak. Poprvé si dirigování vyzkoušela už ve třinácti letech. V této době také poprvé vystoupila s Komorním orchestrem Jaroslava Kociana. Pokračovala studiem na Konzervatoři Pardubice u Tomáše Židka. V roce 2016 jako první dirigentka v historii konzervatoře vyhrála konkurz o Filharmonii Hradec Králové, se kterou vystoupila na svém absolventském koncertě.

Od října 2015 je posluchačkou dirigentského oddělení Hudební fakulty AMU v Praze ve třídě významného českého dirigenta Tomáše Koutníka. Bakalářský studijní program zakončila koncertem v brněnském Besedním domě s Moravskou filharmonií Olomouc, se kterou mj. provedla Symfonii č. 6 Antonína Dvořáka. V rámci magisterského studijního programu v únoru 2020 uspořádala ve vlastní režii symfonický koncert, na kterém provedla Houslový koncert e moll Felixe Mendelssohna-Bartholdyho s renomovaným českým houslistou Čeňkem Pavlíkem.

Dosud se Jana Mimrová představila u Severočeské filharmonie Teplice, Jihočeské komorní filharmonie a u Západočeského symfonického orchestru Mariánské Lázně. V závěru roku 2018 dostala příležitost spolupracovat s Pražskou komorní filharmonií. A od letošního srpna pro ni nastala dosud největší příležitost: působí jako asistentka hudebního ředitele Karla-Heinze Steffense ve Státní opeře. Její hlavní činností bude práce na českoněmeckém projektu „Musica non grata“, jenž je věnovaný řadě skladatelů pronásledovaných nacisty. Publikum ji uslyší na zahajovacím koncertě festivalu Věčná naděje, kdy bude řídit Orchestr Státní opery v dílech tzv. terezínských skladatelů Gideona Kleina, Pavla Haase a Viktora Ullmanna. „Asistování ve Státní opeře je báječné. Naskytla se mi úžasná možnost pozorovat zkoušky a sama řídit koncert. Můžu se učit, ale i pracovat, a to je nejvíc, co pro mladého dirigenta může být,“ pochvaluje si spolupráci s dirigentem Steffensem.

„Tíhnu hlavně k symfonickému repertoáru, ráda bych se postupně dostala ,do oběhu‘ k orchestrům,“ sní mladá hudebnice. Zároveň chce být flexibilní a „umět“ i operu, jako je to ve světě běžné. Zásadní je pro ni ovládat dobře nástroj, a tak vedle povinného klavíru dochází na soukromé lekce houslí k Čeňku Pavlíkovi.

Na rozdíl od instrumentalistů, kteří jsou v pětadvaceti obvykle „hotovými“ hráči, si Jana uvědomuje, kolik se toho ještě musí naučit. „Je nutné znát dokonale kontext skladby. Vědět, co se kde ve světě hraje a jak. Chodím se dívat na zkoušky dirigentů pražských orchestrů, můj oblíbenec v zahraničí je určitě Manfred Honeck,“ říká. A i když musí při dirigování zapojit hlavně hlavu, jak říká, emoce z hudby si prý při koncertě užívá úplně stejně jako posluchači.

S jakýmkoli despektem kvůli svému mládí nebo faktu, že je žena, se prý u orchestrů nesetkala. „Nejdůležitější je být sám sebou. Jakákoli póza nebo faleš se pozná při první zkoušce. Hráči tvrdí, že prý vědí, co je dirigent zač, jen co přejde od šatny k pultu,“ usmívá se dlouhovlasá blondýnka. „Když je člověk přirozený, nemá co ztratit,“ vysvětluje, proč nemá obavy postavit se na stupínek proti zkušeným hráčům.

Jana MimrováJana Mimrová

Partneři festivalu

Realizováno ve spolupráci s Národním divadlem v rámci projektu Musica non grata s podporou Velvyslanectví Spolkové republiky Německo Praha

Musica non grata

Generální partner

ALEF NULA, a.s.

Další partneři

PRE
Ministerstvo kultury ČR
Státní fond kultury
CYRRUS
RSBC

Podporovatelé

Accolade
Městská část Praha 1
CertiCon
Hotel Rott

Ve spolupráci

Polský institut Praha

Záštitu převzali

Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
ministryně pro místní rozvoj, 
paní Klára Dostálová
Ministerstvo kultury
ministr kultury, 
pan Lubomír Zaorálek
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR,
pan Radek Vondráček
Senát Parlamentu České republiky
předseda Senátu Parlamentu ČR, pan Miloš Vystrčil
Senát parlamentu ČR
předseda Senátu Parlamentu ČR,
pan Miloš Vystrčil
Velvyslanectví Spolkové republiky Německo Praha
Velvyslanec SRN v Praze,
Dr. Christoph Israng
Ustavni soud
předseda Ústavního soudu, 
pan Pavel Rychetský
Ústecký kraj
hejtman Ústeckého kraje, 
pan Jan Schiller
MMR ČR
ministryně pro místní rozvoj, paní Klára Dostálová
Ministerstvo kultury ČR
náměstek ministra kultury,
 pan Milan Němeček

Mediální partneři

Český rozhlas D-dur

Partner přednášky dne 1.3.2023

Winternitzova vila

Partner koncertu dne 8.3.2023

Stadler-trierNKČRCharitaAlzheimer Home Pitkovice

Koncert dne 21. 2. 2024 pod záštitou
Velvyslanectví USA v České republice

US Embassy

Partner koncertu dne 24. 2. 2024
Židovské muzeum v Praze

Židovské muzeum

Partner koncertu dne 14. 3. 2024
Národní knihovna ČR

Národní knihovna České republiky

Partner koncertu dne 27. 3. 2024
C. Bechstein Pianocentrum Praha

C. Bechstein

Koncert 21. 4. se koná ve spolupráci
s Volmanovou vilou

Volmanova vila

Poděkování

členům klubu Podporovatelů
Personal Connect s.r.o.

Přihlašte se k odběru newsletteru

* povinné pole
© Nadační fond Hudba pro Věčnou naději
Varšavská 714/38, Vinohrady, 120 00 Praha 2
Kontaktní e-mail: info@vecnanadeje.org
+420 721 585 178 (Irma Mrázková, ředitelka festivalu)