VSTUPENKY
EnglishVěčná nadějej Logo

Kostel sv. Šimona a Judy | pátek 16. 10. 2020 | 19:30

Kostel sv. Šimona a Judy
Ke kompozici písňového cyklu Chlapcův kouzelný roh se Gustav Mahler nechal inspirovat sbírkou německé lidové poezie, pod níž jsou podepsáni dva představitelé německého romantismu Achim von Arnim a Clemens Brentano. Motivy těchto písní skladatel později vložil do svých symfonií. Divertimento v době po okupaci Československa, kdy mladý Gideon Klein po zavedení tzv. Norimberských zákonů v protektorátu Čechy a Morava musel přerušit studium hudební vědy. Zbývaly mu dva roky do transportu a pouhých šest do smrti v koncentračním táboře Fürstengrube. Divertimento, jedna z jeho nejvyváženějších skladeb, poukazuje na vliv Janáčkův a Schönbergův, ale kloubí v sobě i neoklasicismus a moravské lidové písně.

PhilHarmonia Octet (Vilém Veverka, Monika Fürbach Boušková – hoboj, Irvin Venyš, Karel Dohnal – klarinet, Ondřej Vrabec, Přemysl Vojta – lesní roh, Martin Petrák, Václav Vonášek – fagot)
Roman Janál – baryton

Koupit vstupenky

Program

Gideon Klein: Divertimento pro dechové okteto

Gustav Mahler: Chlapcův kouzelný roh (úprava Tomáš Ille)

Roman Janál

Roman Janál
Roman Janál, držitel Ceny Thálie za rok 1999, je jeden z mála českých interpretů, kteří se soustavně věnují písním. Vystudoval hru na housle na plzeňské konzervatoři a zpěv na Hudební akademii v Sofii. Během studií hostoval na scéně Státní opery v Sofii, další angažmá vedla do Banské Bystrice, Komorní opery (pozdější Opery Mozart) v Praze a plzeňské opery. Od roku 1997 je sólistou Národního divadla, kde nastudoval mnoho rolí domácího i světového repertoáru. Představil se na festivalech Dny Bohuslava Martinů v Londýně s Jiřím Bělohlávkem a orchestrem BBC, Europalia Brusel, Festival Bohuslava Martinů v Amsterdamu za vedení Christophera Hogwooda, Bratislavské hudební slavnosti, Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Mezinárodní hudební festival v Českém Krumlově, Janáčkův máj, Svatováclavské slavnosti, Dvořákův podzim, Festival Pontes, Česko-saský festival, Concentus Moraviae, na festivalech ve Francii, Itálií a v Německu, na festivalu soudobé hudby v Bostonu, na koncertních turné v Austrálii, Koreji, Japonsku, Francii a na operních festivalech v San Remu, Ravenně a dalších. 
Spolupracuje také s Českým rozhlasem, kde natočil své první CD operních árií a řadu písňových cyklů současných českých autorů. Spolupráce s Českou televizí dala vzniknout filmovým verzím oper Josefa Berga Návrat Odysseův do vlasti a Evropská turistika a Bohuslava Martinů Slzy nože a Hlas lesa. V prosinci 2017 dokázal schopnost ztvárnit složité úlohy soudobé hudby, a to v titulní roli opery Miloše Orsona Štědroně Don Hrabal. V roce 2018 se představil v Litomyšli v předpremiéře nové inscenace Smetanovy Libuše, již Národní divadlo uvedlo ke stému výročí vzniku Československé republiky.

PhilHarmonia Octet

Aktuálně nejvýraznějším reprezentantem tzv. české dechové školy – v evropském kontextu – je soubor „PhilHarmonia Octet“, hudební uskupení založené v roce 2007 z iniciativy Viléma Veverky a Václava Vonáška. Cílem souboru je výrazné obohacení české hudební scény, rozšíření repertoáru a zejména pak posouvání stávajícího interpretačního standardu. Členové souboru jsou laureáty prestižních mezinárodních soutěží, resp. absolventy zahraničního studia, kteří se dále výrazně profilují jako sóloví hráči. Bez zajímavosti není ani působení jednotlivých členů v předních evropských orchestrech, např. Berlínské filharmonii, WDR Köln či České filharmonii.

Repertoárový záběr souboru sleduje proměny hudební řeči na pozadí hudebních epoch a stylů od 2. poloviny 18. století do počátku nového milénia.
© 2021 Nadační fond VĚČNÁ NADĚJE
Varšavská 714/38, Vinohrady, 120 00 Praha 2
Kontaktní e-mail: info@vecnanadeje.org
+420 721 585 178 (Irma Mrázková, ředitelka festivalu)