Logo - Věčná naděje VSTUPENKY
English

Záznam koncertu Kvartet pro konec času

ZÁZNAM KONCERTU


Záznam z neogotického prostoru pražské modlitebny Církve českobratrské evangelické ze dne 13. 3. 2021 naleznete ZDE

Jiří Vodička - housle

Irvin Venyš - klarinet

Martin Kasík - klavír

Jiří Bárta - violoncello

Program:

Gideon Klein: Ukolébavka

Johann Sebastian Bach: Suita c moll č. 5 pro violoncello

Olivier Messiaen: Quattuor pour la fin du temps (Kvartet pro konec času)

Kvartet pro konec času Oliviera Messiaena byl premiérován v roce 1941 v zajateckém táboře v německém Görlitzu (Zhořelci). Atypičnost obsazení má příčinu v nástrojové různorodosti autorových spoluvězňů. Kvartet patří k vrcholům komorní hudby všech dob. Ve spojení se Suitou c moll Johanna Sebastiana Bacha půjde o polyfonií, emocemi, věčností a nadějí nabitý večer.

Jiří Vodička, koncertní mistr České filharmonie, sólista a komorní hráč, patří k nejvýznamnějším a nejvyhledávanějším českým houslistům. Už v dětství na sebe upozornil vítězstvími v mnoha soutěžích – zejména v Mezinárodní houslové soutěži J. Kociana, Prague Junior Note a Čírenie talentov (Slovensko). V roce 2002 získal první cenu na mezinárodní houslové soutěži Beethovenův Hradec a v témže roce i cenu pro nejlepšího účastníka houslových kurzů Václava Hudečka, se kterým následně absolvoval desítky koncertů po celé České republice. V roce 2004 si titul absolutního vítěze odnesl také z prestižní mezinárodní houslové soutěže Louise Spohra konané v německém Výmaru. V roce 2008 si přivezl první a druhou cenu ze světově proslulé soutěže Young concert Artist, která probíhala v Lipsku a v New Yorku.

Ve svých 14 letech byl Jiří Vodička mimořádně přijat na vysokou školu – Institut pro umělecká studia v Ostravě, a to do třídy renomovaného pedagoga prof. Zdeňka Goly. V roce 2007 zde uzavřel studium magisterským titulem.

Jiří Vodička pravidelně vystupuje jako sólista s mnoha význačnými českými i zahraničními orchestry, a to např. s Českou filharmonií, Pražskou komorní filharmonií, Symfonickým orchestrem FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a jinými. Z těch zahraničních jsou to např. Qatar Philharmonic Orchestra, Neue Westfalen Philharmonie. Je dlouholetým sólistou předního čínského orchestru Wuhan Philharmonic Orchestra. Spolupracuje také s významnými dirigenty Jiřím Bělohlávkem, Jakubem Hrůšou, Tomášem Netopilem a jinými.

V roce 2014 natočil pro Supraphon své debutové sólové album „Violino Solo“, které obsahuje jedny z nejtěžších skladeb pro sólové housle a které bylo pozitivně přijato kritiky u nás i v zahraničí. Mnohé z jeho koncertů byly natočeny Českou televizí, Českým rozhlasem nebo německým ARD.

Jako komorní hráč vystupuje s vynikajícími českými pianisty Martinem Kasíkem, Ivošem Kahánkem, Ivanem Klánským a Miroslavem Sekerou. V roce 2011 byl pozván slavným houslistou Gidonem Kremerem a společně s mnoha světovými umělci vystoupil na jeho festivalu Kammermusikfest v rakouském Lockenhausu. Bývá pravidelně zván na významné festivaly – například Pražské jaro, Janáčkův Máj, Hohenloher Kultursommer, Choriner Musiksommer a jiné. Od roku 2012 je členem Smetanova tria, se kterým natočil dvě CD pro Supraphon.

V roce 2015 se stal koncertním mistrem České filharmonie. Je pedagogem na Pražské konzervatoři a Ostravské univerzitě.

Hraje na italský nástroj Joseph Gagliano 1774.

Irvin Venyš je řazen k nejvýraznějším umělcům mladé české generace. Je držitelem mnoha ocenění ze světově uznávaných soutěží (Pražské Jaro, Pacem in Terris Bayreuth, EBU New Talent, Paříž, Curych, Madeira). Tato ocenění opakovaně obhajuje na prestižních festivalech, jako jsou Festival Mitte Europa, Pablo Casals Festival v Prades, a na pódiích celé řady zemí (Japonsko, Německo, Francie, Španělsko atd.). Jeho hudební aktivity sahají od klasického klarinetového repertoáru až po extrémně náročné skladby 20. a 21. století (premiéroval díla Osvalda Golijova, Betty Oliveiro, Isanga Yuna, Jana Duška aj.), ale nevyhýbá se ani folklóru. Spolupracuje s předními světovými sólisty a dirigenty - Heinz-Jörg Schellenberger, Radovan Vlatkovič, Zakhar Bron, Peter Czaba, Igor Ardašev, Libor Pešek, Ralph Gothoni, Elina Vahala, Michel Lethiec, Hagai Shaham, Andre Cazalet a Jean-Louis Capezzali atd.

Irvin absolvoval Konzervatoř v Brně, na Akademii múzických umění v Praze absolvoval ve třídě profesorů Jiřího Hlaváče a Vlastimila Mareše magisterský a následně doktorský cyklus. Nyní zde působí jako pedagog. Své vzdělání doplnil roční stáží na Conservatoire Supérieur de Musique et de Danse v Paříži v prestižní třídě Michela Arrignona. V poslední době nahrával například pro Český rozhlas, Českou televizi, Mitteldeutsch Rundfunk, ORF, či Arco Diva.

Jiří Bárta je nejvýraznějším violoncellistou své generace u nás. Iniciátor, umělecký ředitel a spoluzakladatel Mezinárodního hudebního festivalu komorní hudby v Kutné Hoře patří již od 90. let ke špičce violoncellistů své generace. V rámci své rozsáhlé koncertní činnosti vystupuje ve spolupráci s předními interprety a orchestry ve významných koncertních síních a na festivalech po celé Evropě, v Americe, Japonsku a Austrálii. Je nadšeným propagátorem soudobé hudby: spolupracoval mj. s Petrem Ebenem, Markem Kopelentem, Peterem Grahamem, Pavlem Zemkem, Martinem Smolkou či Ondřejem Kukalem. Mnoho skladeb, často pro něj napsaných, uvedl v české nebo světové premiéře. Neváhá znovuobjevovat i skladby méně známých skladatelů 19. století, prakticky se zajímá i o autentickou interpretaci staré hudby, vášnivě se věnuje komorní hudbě.

Je držitelem řady významných ocenění, mimo jiné například Hammer Rostropovich Award (Los Angeles 1991), Europäische Förderpreis für Musik (Drážďany 1991), cen měsíčníku Harmonie za nejlepší českou nahrávku klasické hudby (1995, 1999), Klassik Heute Empfehlung, Gramophone Editor’s Choice, Grammy Award London (za společnou nahrávku písňového repertoáru s Magdalénou Koženou) a mnoha dalších. Kromě Supraphonu Jiří Bárta natáčel i pro firmu Lotos, Deutsche Gramophon a v poslední době pro londýnský Hyperion. Jeho diskografie zahrnuje mj. Bachovy suity, Šostakovičovy koncerty, ale i Foerstrův koncert nebo Rubinsteinovy sonáty. Působí v Eben Triu.

Martin Kasík, vítěz jedné z nejprestižnějších světových soutěží Young Concert Artists Competition v New Yorku 1999, se věnuje klavírní hře od čtyř let. Vystudoval Janáčkovu konzervatoř v Ostravě a Akademii múzických umění v Praze pod vedením prof. Ivana Klánského. Zvítězil v mnoha domácích i mezinárodních soutěžích, mj. v soutěži Pražského jara 1998. Je držitelem ceny Davidoff Prix 2000 pro nejlepšího českého interpreta do 28 let v oblasti klasické hudby.

Vítězství v soutěži Pražského jara 1998 a Young Concert Artists v New Yorku 1999 mu otevřelo cestu na světová pódia. Vystoupil v Carnegie Hall, sále Berlínské filharmonie, Tonhalle Zürich, v lipském Gewandhausu, tokijské Suntory Hall či v Concertgebouw Amsterdam, v sálech v Rotterdamu, Helsinkách, Barceloně, Washingtonu ad. 

Pod taktovkou dirigentů (Pinchas Zukerman, Yakov Kreizberg, Ingo Metzmacher, Ken-Ichiro Kobayashi, Libor Pešek, Jakub Hrůša, Tomáš Netopil) vystoupil s Chicago Symphony Orchestra, Minneapolis Symphony Orchestra, New York Chamber Philharmonic, DSO Berlin, Tonhalle-Orchester Zürich, Stuttgarter Philharmoniker, Helsinki Philharmonic nebo Singapore Philharmonic. Pravidelně spolupracuje s Českou filharmonií a Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, s nimiž uskutečnil koncertní turné po Japonsku a USA.

Martin Kasík mimo svou koncertní činnost vyučuje na Akademii múzických umění v Praze a Pražské konzervatoři. Je uměleckým ředitelem Chopinova festivalu v Mariánských Lázních. Jeho nahrávky pro společnosti Supraphon a Arco Diva získaly nejvyšší ocenění v časopisech Gramophone, Repertoire a Harmonie.

© 2021 Nadační fond VĚČNÁ NADĚJE
Varšavská 714/38, Vinohrady, 120 00 Praha 2
Kontaktní e-mail: info@vecnanadeje.org
+420 721 585 178 (Irma Mrázková, ředitelka festivalu)